Sök på bloggen

torsdag 10 februari 2011

Så ja! min revanch: Tiramisu'n gick till historien!!

Visst blev det lite dramatik i dagens avsnitt?

Vi fick reda på vad dagens utmaning bestod i på förmiddagen.
Min styrka i köket är ju att improvisera med slumpmässiga ingredienser + att jag älskar att laga Italienskt, men...
...denna gång så blev nerverna mitt fall.
Man ska inte skylla sina misstag på någonting, men i detta fallet blev det "tilt" när vi bröt för lunch i 3 timmar och folk började ringa till kockkollegor/vänner, bläddra febrilt i kockböcker m.m.
Då bröt min stress fram: skulle jag göra något enkelt eller svårt, vad ville juryn se?, kanske husmanskost? vad är husmanskost på Italienska? Nu vet jag! Polenta, gröt käkade de säkert på landsbygden förr i Italien, med kyckling kanske. Ja så får det bli (även om jag inte harde direkt koll på om jag skulle hinna polenta på denna korta tid).
Sagt och gjort, efter en LÅÅÅÅNG väntan var det dags att rusa in i skafferiet.
Panik! Ingen kyckling! Panik! Inga blåmusslor! Hjärnsläpp! Hjälp! Hjälp! Snart slut tid! Rafsa, rafsa, rafsa ihop nånting! Panik! Ut ur köket! Ledsen! Panik! Ojojoj! Gilla läget: vilket j...la läge, har ju inget som jag ville ha med mig. Håll masken: hur då? detta bådar inte gott.
Och så blev det som det blev: Antipasto Lithen!!!
Men...
...tur var väl det, eftersom utslagningen var att göra Tiramisu! Yippie! Nu jäklar ska de få se, hemmaplan!
Synd bara att vi inte fick se att jag var klar 4 minuter i förtid och skålade med konjaken som var kvar mot deltagarna på läktaren, eller när jag gjorde en äkta Football-receiver räddning av hushållsrullen som Per Morberg försökte droppa ner i min Tiramisu :( Undrar vad som hänt om han hade lyckats med detta tilltag?
Kan man få en bättre rescension av en av matens giganter?
(bildkälla TV4 play)

4 kommentarer:

Pernilla sa...

Din Tiramisu var verkligen bäst! Och som sagt...undrar var allt extramaterial tar vägen... det vill vi se!
kram
P

Unknown sa...

Håller med föregående - kan du inte be snällt att få ut sånt där med roliga feltagningar, misstag mm? Stundom är det ju så populärt att sända "Bakom kameran", " Scener ni inte fick se" eller "Bleeps and Blunders". Hade varit en höjdare skulle jag tro :)

Anonym sa...

Den var verkligen snygg! Den kan du verkligen få göra fler ggr! :)

Växeln sa...

Vi hejar på dig Åke!!!!
Kram från växel-tjejerna,
+ Kenneth ;-)