Sök på bloggen

fredag 5 juni 2009

Nu har jag provkört ILLMARINENS RÅGLIMPA

Snacka om att detta blev bra, helt super.
Det som nog gjorde hela grejen var att jag kom på att detta med värme i samband med att surdegen ska starta är helt enkelt enormt viktigt.
Nu har jag hittat det perfekta stället att odla min surdeg på, det luktar "spritfabrik" och allt det där som beskrivs i recepten. Nå hur gjorde jag?
Jo, i detta fall startade jag på rågsurdeg (den övre burken, den undre är en aprikoslevin), vatten och grovmalen råg.
Det ställe som visat sig vara perfekt att odla på är ugnen, jo just det, ugnen.
På min ugn kan man tända lampan utan att starta ugnen, denna lampa ger lagom med värme (ca 35 grader C ) för surdegsslatten, Super duper.

Så här blev resultatet senare efter gräddning i UnoX 15 min i 250 och 10 min i 200:


ps. Här är en bild på min nya kompis, "bakugnen" UnoX:

Inga kommentarer: