Sök på bloggen

fredag 27 juni 2008

Vecka 0823 - fisk och skaldjurssoppa

MMmmm…
Fisksoppa är en av superfavoriterna, faktiskt den soppa som startade min passion för soppor om jag minns rätt.
Allting började i frysdisken på Konsum för en 20-30 år sedan.
Jag strövade intet ont anande runt i butiken och: Där var den! En förpackning fryst fisksoppa från Frionor låg och glittrade utmanande mot mig. Sagt och gjort, frestelsen blev för stor och den följde med mig hem. I förpackningen låg en oansenlig påse fryst sås, lite räkor + ett fiskblock, såg inte speciellt aptitligt ut men…
…efter tillredning enl. instruktion så spred sig en fantastisk doft av Grädde/Curry/dill/torsk & räkor i köket. Sen var jag fast i soppaträsket. Smaken var det närmaste extas man kan komma utan en varm quinna


Recept:

2 kg scampi-räkor
3 kg file av torsk/sej eller motsv.
1 kg tonfisk i olja
4 kg frysta ärtor/morötter
1 kg gul lök
1 vitlök
8 liter standardmjölk
½ liter hummerfond
½ liter grönsaksfond
3 dl tomatpuré
2 påsar potatismos
2 liter vispgrädde
1 knippe bladpersilja
½ dl madrassCurry, ½ dl Chillipulver, ½ dl Paprikapulver
½ dl Timjan

Bryn kryddorna i 1/4 liter rapsolja. (ett par paket saffran gör inte heller ont i detta läget)
Tillsätt våta ingredienser och koka upp
Späd till 15 liter med vatten
Smaka av med salt & peppar
Tillsätt grönsakerna
Koka fisk i saltat vatten, finfördela fisken, hälla fisk och spad i soppan
Vispa upp mos i lite kallt vatten och tillsätt i soppan, sänk nu värmen och rör noga annars bränner det fast i botten av pannan.
Koka tigerräkorna i micro med salt, de ska bara byta färg till vacket röda, då är det klart.

Servera soppan med lite tigerräkor i skålen (och ostmackor vid sidan förstås)

Inga kommentarer: